Wat ik van Marlies Dekkers leerde: De kracht van persoonlijke branding

Wat ik van Marlies leerde


Toen ik in 2020 besefte dat ik (en andere huidspecialisten) een overzichtelijk klanten informatie-Ddashboard nodig hadden om écht persoonlijke behoeften te kunnen vervullen en mijn ontwikkelteam druk bezig was met de echte techniek voor de ontwikkeling hiervan, voelde ik dat ik hulp nodig had voor het neerzetten van het merk.


Ik dacht na: "Wie in Nederland heeft als vrouw een super sterk merk opgebouwd?" En toen kwam ik bij Marlies Dekkers. Iedereen kent een Marliesje (met de bekende bandjes).


Leren van een meester


Zo ging ik jarenlang in de leer bij Marlies. Wat begon als een traject om te leren over branding, werd ook een persoonlijke branding-transformatie.

Marlies gaf me als eerste de opdracht om te werken aan 33 woorden waar je bedrijf (brand) voor staat (33 heeft meerdere betekenissen en is een heel krachtig getal, maar het mogen er ook meer of minder zijn, minimaal 10).


Deze woorden moesten mezelf en mijn merk vertegenwoordigen. "Het mag niet generiek zijn," klonk het nog in mijn oren alsof het gisteren was. "Vind de woorden in muziek, boeken, gedichten. Schrijf ze op, film jezelf terwijl je over de lading vertelt die het woord binnen je merk vertegenwoordigt. Lees ze, schrijf ze, verbind je, verander, zoek en voel."


Ik ging enthousiast aan de slag maar de eerste keer dat ik ze aan Marlies liet zien, werden ze letterlijk geroasted.

(terwijl Marlies echt heel lief is hoor).


Uiteindelijk werkte ik hier wel 1,5 jaar aan.


Branding: meer dan marketing

Jaren later en veel wijzer over waar ik voor sta, hoe ik de wereld zie en waar ik aan wil bijdragen, volgde de laatste opdracht: het schrijven van het manifest.


Nadat ik het aan Marlies had laten lezen, besefte ik dat branding veel en veel meer is dan een marketingbureau inschakelen en je kernwaarden delen. (Wat je dan ook onder kernwaarden laat vallen.


Een ding is zeker, voor Marlies vaak veel te generiek.


Sinds Marlies haar lessen heb ik geleerd dat je als ondernemer hier zelf mee aan de slag "moet".


Dat dit tijd en effort kost. En wat ben ik blij dat ik me niet meer laat leiden door alles wat leuk is of er leuk uitziet van een ander en wat je gaat kopiëren.



Re-sence is van mij. Iedere kleurkeuze, iedere gedachte, iedere ingeving. Over alles, maar dan ook alles, heb ik nagedacht. Ik heb me ermee verbonden, het zelf gemaakt en ontworpen.


En ik heb geleerd dat het fundament van je onderneming je branding is. Maar dan wel door diep, heel diep te gaan waardoor je niet meer van je pad hoeft te wijken.


En als ik je een tip mag geven… begin aan je 33 woorden. Vandaag nog.